Najlepsze Blogi

poniedziałek, 5 grudnia 2011

Sztuczna Inteligencja

Czy maszyna może pomóc w rozwiązywaniu problemów osobistych? Zapis autentycznej rozmowy pomiędzy pacjentem a maszyną odbywającej się za pomocą komunikatora tekstowego, zarejestrowana w Laboratorium Sztucznej Inteligencji w Stanford University.  


Pacjent (człowiek): Hello.

Terapeuta (komputer): Jak się masz? Sformułuj, proszę swój problem.

P: Przez cały czas czuje się przygnębiony. 

T: Powiedz mi coś więcej o tych odczuciach. 

P: Jestem po prostu nieszczęśliwy i potrzebuję twojej pomocy. 

T: Czy sądzisz, że potrafię ci pomóc? 

P: Nie jestem pewny.

T: Czy dlatego do mnie przyszedłeś, że nie jesteś pewny?

P: Myślę, że cię nienawidzę.

T: Być może wyobrażasz sobie, że nie lubimy się nawzajem.

P: Ty jesteś tylko głupią maszyną.

T: Czy komputery cię drażnią?

P: Komputery i terapeuci drażnią mnie.

T: Dlaczego wspominasz o komputerach?

P: Ty wspomniałeś je pierwszy.

T: My dyskutujemy o tobie - nie o mnie.

P: Czy ty jesteś terapeutą czy komputerem?

T: Jak sądzisz, co maszyny mają wspólnego z twoim problemem?

P: One są jego przyczyną.

T: Czy ty kiedykolwiek pomyślałeś, że one być może nie są jego przyczyną?

P: Nie.

T: Czy mówisz „nie” tylko po to, aby zaprzeczać?

P: Nie.

T: Wydaje się, że nie jesteś dzisiaj zbyt rozmowny.

P: Nie mam ochoty mówić nic więcej.

T: Czy naprawdę nie chcesz mówić więcej?

P: Nie.

T: Jesteś trochę negatywistyczny.

P: Pewno, że jestem. Odchodzę.

T: Czy sądzisz, że to jest normalne, że odchodzisz?


Źródło: Dr Kenneth Colby, Watt i Gilbert. 1966

1 komentarz: